تاثیرات هنر بر تقریب بین مذاهب

 

 

مدارا؛ کانون نواندیشی دینی _ آرین منش با تاکید بر اینکه ما برای تقریب، نزدیک شدن و رسیدن به همدلی و وحدت نیاز به عناصر مشترک داریم اظهار داشت: لذا عدالت، آزادی خواهی، رفع فساد و ظلم به عنوان عناصر اصلی قیام امام حسین در واقع عناصر مشترک همه آزادی خواهان جهان است.

 

 

به گزارش تقریب ؛ جواد آرین منش، نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرات هنر بر تقریب بین مذاهب اظهار داشت: اساسا هدف از تقریب مذاهب گفت و گو برای نزدیک شدن جوامع به یکدیگر در مسیر اصلاح و تحقق آزادی های بنیادین و شناخت گروه ها و مذاهب و یافتن مشترکات دینی و اسلامی و رفع تفرقه ها و رسیدن به وحدت و هماهنگی در مسیر الهی است.

وی در ادامه گفت: اگر ما رسالت تقریب مذاهب را که تلاش در مسیر ارتقاء سطح اگاهی های عمومی و تعمیق مفاهیم دینی و همچنین تفاهم بین ادیان و مذاهب در راه تحقق آزادی ها و حل اختلافات و وحدت و همدلی در مسائل انسانی بدانیم که البته این چنین هست، طبیعتا فلسفه تقریب مذاهب هم همین بوده و مجامع و سازمان هایی مانند مجمع تقریب مذاهب با این هدف پا به میدان گذاشتند.

آرین منش با بیان اینکه اگر ما این موضوع را به عنوان یک فلسفه و هدف تلقی کنیم طبیعتا پیام خودمان را بایستی به جهانیان انعکاس دهیم، تصریح کرد: انتقال پیام از طرق گوناگون میسر است و به تعبیر مقام معظم رهبری هیچ پیامی جاودانه نمی شود مگر اینکه از ابزار هنر و رسانه استفاده مطلوب و مناسب داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین هنر می تواند در اشکال گوناگون آن اعم از تصویری، صوتی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، فیلم، سینما و سایر اشکال هنری ابزار بسیار مناسبی در انتقال پیام تقریب و تفاهم و وحدت و همدلی در سطح جهانی و ملی قرار بگیرد.

نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس ضمن تاکید بر اینکه ما در همه ادیان و مذاهب مفاهیم مشترکی داریم که استخراج این مفاهیم مشترک و انعکاس آن در قالب هنر می تواند تقریب مذاهب را در رسیدن به اهداف خودش یاری کند گفت: بسیاری از مفاهیم با استفاده از ابزار هنر به سهولت و سادگی می تواند انتقال و انعکاس پیدا کند که انتقال این مفاهیم در قالب سخنرانی ممکن است امکان پذیر نباشد همچنان که یک تئاتر بسیار زیبا و جذاب می تواند ادیان و مذاهب مختلف را با هم نزدیک کرده و مشترکات آنها را متجلی کند لذا هنر می تواند در خدمت مناسب اهداف تقریب مذاهب قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به نهضت امام حسین و تاثیر آن بر تقریب بین مذاهب خاطرنشان کرد: قیام امام حسین از یکی از حرکت هایی بود که برای اصلاح و اصلاح طلبی، رفع ظلم و ستم، حاکمیت عدالت و آزادی شکل گرفت و امام حسین علیه السلام فلسفه قیام خودش را اصلاح و آزادی بیان کردند.

آرین منش افزود: در آن زمان امام حسین علیه السلام خطاب به دشمنان خود فرمودند که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید، بنابراین دعوت به آزادگی مفاهیم بین المللی است یعنی عدالت خواست همه ابناء بشر و شعار همه پیامبران الهی بوده است همچنان که در آیه ۲۵ سوره حدید “و لقد ارسلنا رسلنا بالبینات” به این مساله اشاره شده است.

وی در ادامه گفت: لذا فلسفه بعثت همه پیامبران الهی تحقق عدالت ذکر شده و بر همین اساس است که همه آمدند تا قسط را برقرار سازند بنابراین همه ادیان الهی اعم از مسیحیت، اسلام و سایر ادیان الهی همه عدالت را به عنوان یک غایت و هدف تلقی می کنند.

وی فلسفه قیام امام حسین را نیز تحقق عدالت، آزادی و رفع ظلم و فساد عنوان کرد و یادآور شد: این ویژگی ها جزء مشترکات همه ادیان آسمانی و الهی است و حتی ادیان غیر اسمانی هم از آن به عنوان یک ارزش والا از عدالت و آزادی یاد می کنند لذا آنچه را که ما به عنوان عنصر عدالت خواهی، آزادی خواهی، اصلاح طلبی، گفت و گو و امر به معروف یعنی دعوت به خیر و نهی از منکر می دانیم جزء اهداف فلسفه قیام امام حسین است پس در واقع این ها عناصر مشترک همه ادیان ومذاهب الهی است و تاکید و توجه دادن به این عناصر در قیام امام حسین می تواند اقوام، ادیان و مذاهب گوناگون و متولیان امور را در ادیان و مذاهب گوناگون به یکدیگر نزدیک کند چراکه این ها عناصر مشترک هستند.

آرین منش با تاکید بر اینکه ما برای تقریب، نزدیک شدن و رسیدن به همدلی و وحدت نیاز به عناصر مشترک داریم اظهار داشت: لذا عدالت، آزادی خواهی، رفع فساد و ظلم به عنوان عناصر اصلی قیام امام حسین در واقع عناصر مشترک همه آزادی خواهان جهان است و لذا انتشار پیام حسینی همان انتشار پیام علوی است و می تواند در تقریب ادیان و مذاهب و آزادی خواهان جهان نقش بسیار موثری را ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *